Friday 11 June 2021

BETUL KE NAK JADI EJEN TAKAFUL?

Sebenarnya tak pernah terbayang pun aku nak jadi ejen takaful ni. Serius tak.

Mindset aku pada masa tu ejen takaful ni kau kena pandai cakap dan yakinkan orang pasal produk kau. Lepas tu kena ada aura nak tegur orang dan orang respon. Kalau takde benda ni kau payah la nak survive lama. So aku rasa memang tak boleh sangat.
Dengan aku pulak bidang kerja construction yang mostly kat site. Pagi sampai petang, petang kadang-kadang OT sampai malam. Ahad pun kerja juga kalau perlu.


Siapa je kawan-kawan aku?


Clerk of Work Arkitek, M&E, QS. Tambah sorang lagi supervisor contractor. Nah, itu je lah kawan aku sepanjang dua tiga tahun projek berjalan.
Selebihnya surrounding aku adalah pekerja asing workers daripada Indonesia, Bangladesh dan Pakistan. Aku pun bercakap bukan bunyi orang Malaysia dah...
😂
Jadi berat untuk aku pilih untuk tukar kerjaya kepada takaful ni. Lama sangat aku fikir.
1. Sebab aku dah selesa dengan kerja consultant ni. Makan gaji. Sampai masa cucuk duit kat bank.
2. Selesa sebab aku tahu projek senantiasa akan masuk. Belum abis projek A, boss aku dah bagitau lepas ni akan hantar aku projek B.
3. Aku tak nak rasa susah buat kerja baru memandangkan aku bukan budak fresh graduate. Lagipun dah kerja 13 tahun, nak start benda baru dah terlambat.



Tapi bila aku start kenal dengan Manager aku Encik Aziz Riadi ni, dia start pelan-pelan bukak mindset aku tentang takaful. Aku pergi kelas, coaching direct one to one dengan dia.


Manager aku pernah cakap satu benda.
"Eh burung pun kalau kita ajar bercakap, lama-lama pandai tak?"
"Habis tu, apa beza burung dengan kou?"
Haa kau.... Sedas dia bagi :) Jangan berani lagi kata tak pandai cakap.
Katanya lagi bisnes takaful ni semuanya tentang Human Relation Business. Bukan semata-mata tentang produk, bukan tentang menjual. Tapi sebab kita share awareness pada orang ramai.
At the end, orang ambik sebab TRUST pada kau dan orang yakin kau boleh bantu dia.
So start from that moment aku polish diri aku sampai ke tahap ni. Jadi jangan la stress lak kalau fb aku ni penuh cerita pasal takaful . FB ni la kedai aku cari makan.
Tahun pertama bergelar ejen biasalah kena struggle. Bohong kalau kata senang je buat takaful. Senior-senior kata pegang aje pada prinsip - 'Stay Long In The Business'. In shaa Allah rezeki pasti datang.
Masuk tahun kedua sampailah sekarang, semakin ramai kawan-kawan baik cari dan datang support business takaful aku. Terima kasih sangat-sangat atas jasa baik korang. Semoga korang semua dalam rahmat Allah selalu.
Strangers daripada media sosial dan booth promosi juga banyak membantu. Allah lorongkan rezeki, mereka semua jadi client. Syukur sangat-sangat. Bermula dengan satu polisi dan semakin bertambah.




Jangan takut sangat kena reject dengan customer, business takaful itulah makanan dia. Hari-hari kena reject. Percayalah, ini semua ujian untuk buat kita kental. Kena reject hari ni, Allah akan buka peluang lebih banyak. Mungkin bukan hari ni kita dapat deal dengan dia, esok lusa in shaa Allah.
Jangan takut pada istilah kawan-kawan lama hilang kalau kita buat takaful. Diorang semua ada. Diorang memerhati kita. Diorang support dalam diam.
Percaya atau tidak, ejen direct bawah aku adalah kawan-kawan baik masa zaman belajar dulu dan kawan sekerja. Alhamdulillah. Mereka percaya dan mereka follow.
Aku tahu ramai yang macam aku. Nak try, nak buat tapi takut-takut.
Tapi matlamat aku, bila sampai masa untuk pencen nanti, aku tak perlu lagi baru nak cari kerja apa or business apa yang aku boleh buat untuk cover expenses yang ada. Sebab aku dah develop business aku bermula 6 tahun yang lepas dan in shaa Allah aku dapat bantu orang lain pula buat benda yang sama.
Takde benda yang mudah dalam hidup. Takde jalan singkat. Yang ada cuma keyakinan dan trust pada sistem yang proven boleh bawa kita kepada kejayaan.
Cukuplah dulu buat masa ni. Next nanti aku share lagi pengalaman tentang apa kelebihan aku dapat jadi ejen takaful.
Pada yang nak ikut saya sama-sama ceburi bidang takaful ni, boleh pm saya personally guna link di bawah :
Shahril @ 0134281217
Muqmeen Group Recruiter

No comments:

Post a Comment