Tuesday 1 October 2019

BUKAN ISTERI SAHAJA YANG PERLUKAN HIBAH TAKAFUL DARI SANG SUAMI


Kita selalu dapat cerita yang isteri ditinggalkan suami dalam keadaan merempat. Sampai terpaksa bersusah payah nak teruskan hidup dan besarkan anak. Tapi, bila kita lihat statistik sekarang, tak kurang banyaknya ISTERI berpendapatan lebih tinggi dari SUAMI.

Bila Isteri punya pendapatan lebih tinggi dari suami, living expenses setiap bulan pun sudah tentu isteri yang akan tanggung lebih. terutamanya yang duduk di bandar dan punya lifestyle yang trending. Bayangkan kalau isteri meninggal dunia, atau isteri yang mengidap sakit kritikal, income isteri takde, dan isteri pulak penyumbang terbesar dalam pendapatan isi rumah, adakah suami tidak mengalami sebarang masalah?..



Contoh, income isi rumah RM10,000.

Suami RM3,000 dan Isteri RM7,000. Biasanya perbelanjaan isi rumah antara RM8,000 - RM9,000. Dan mungkin ada lebihan RM1,000 sahaja. Sebab apa?..LIFESTYLE. Dan mungkin juga kesedaran pengurusan kewangan yang lemah.

So, kalau Isteri meninggal dunia atau lost of income disebabkan oleh sakit kritikal, bagaimana Suami nak urus perbelanjaan isi rumah kalau hanya harapkan income dia yang RM3,000 sebulan. Deficit RM5,000 hingga RM6,000 setiap bulan. Kalau nak reduce perbelanjaan pun, sebelum ni income dah besar, belanja dah besar, dan cara hidup pun dalam keadaan yang selesa, serendah mana boleh reduce?

Jadi, backup plan untuk kelangsungan hidup selepas seseorang itu meninggal dunia, adalah satu keperluan. Dan berapa banyak yang diperlukan, mereka perlu buat analisa kewangan yang comprehensive. Baru la bleh mereka merancang.

Akhir sekali, sekiranya anda adalah individu yang punya keadaan dan situasi yang lebih kurang sama macam yang saya cerita kat atas tadi, boleh hubungi saya :

➡️ bit.ly/PRUBSN-Warisan-Plus
➡️ bit.ly/PRUBSN-Warisan-Plus
➡️ bit.ly/PRUBSN-Warisan-Plus

In shaa Allah saya bantu untuk semak kewangan dan seterusnya berikan beberapa cadangan dan pilihan.

#financialfreedom #backupplan #hibahtakaful #incomereplacement

No comments:

Post a Comment