Tuesday 19 March 2019

AWAS SCAM 40/40/40 INI, DAH RAMAI YANG TERJEBAK

Sumber : Majalah Labur by Eza 18hb Mac 2019

Sedar atau tidak, pasti ramai yang dah terlibat dengan scam paling besar abad ini. Kita ingatkan kita dah cukup ilmu, dah buat benda yang betul, tapi masih terkena dengan penipuan ini.

Apa Dia Scam 40/40/40 Ni?

Terlalu ramai orang:

  • Yang bekerja 40 jam seminggu
  • Selama 40 tahun kehidupan
  • Bersara dengan 40% yang kita miliki
Dengan erti kata lain, kita semua telah tertipu dengan ‘Pekerjaan’.
Masih belum sedar daripada dibuai mimpi lagi? Jom kita tengok beberapa statistik daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berkenaan rakyat Malaysia.

Cuma 18% Capai Sasaran KWSP Menjelang Umur 55

Pada tahun 2017, KWSP telah menaikkan sasaran simpanan minima pada umur 55 tahun kepada RM228,000daripada RM197,000. Namun, hanya 18% daripada pencarum KWSP mencapai sasaran tersebut berbanding 50% yang disasarkan oleh KWSP menjelang tahun 2021. Ini disebabkan banyak faktor, di antaranya dividen KWSP yang menurun dan banyaknya pengeluaran yang dibenarkan seperti perumahan, kesihatan, pendidikan, pergi haji dan sebagainya.

4 Fakta Membimbangkan Mengenai Simpanan KWSP:

  1. 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000.
  2. Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909
  3. Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif.
  4. 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun.

Apa Yang Boleh Kita Buat?


Kerja, kerja, kerja. Bila dah kerja, dapat gaji tu nak buat apa?
Ianya berbalik kepada asas pengurusan kewangan seperti yang digambarkan piramid kewangan di atas.
1. Adakah anda mempunyai perlindungan?
Mengikut statistik, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Ianya adalah satu statistik yang sangat menyedihkan. Perlindungan merupakan perkara yang paling asas semua orang patut ada, tapi masih ramai lagi yang tidak mempunyainya.
2. Adakah anda mempunyai simpanan?
Kita disarankan untuk mempunyai simpanan sebanyak 3-6 bulan daripada gaji bulanan kita. Kalau kita mempunyai gaji sebanyak RM3,000, pastikan kita mempunyai sekurang-kurangnya RM9,000 dalam akaun simpanan untuk bersedia dengan sebarang musibah.
Tetapi Bank Negara Malaysia (BNM) sendiri menyatakan bahawa: 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mampu menyediakan RM1,000 jika berlaku kecemasan.
3. Adakah anda mempunyai pelaburan?
Bila bercerita tentang pelaburan, memang best. Boleh dikatakan topik yang paling hangat untuk dijadikan perbincangan adalah pelaburan. Habis tu kenapa kita pergi join skim cepat kaya? Baca saja berkenaan Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah.
Hampir sejuta rakyat Malaysia yang tertipu dengan skim-skim penipuan. Ini yang dilaporkan, yang tidak dilaporkan agak-agaknya banyak lagi tak?
Kesimpulannya, setiap apa yang kita lakukan perlu ada matlamat dan tindakan yang betul diambil untuk pastikan matlamat kewangan kita tercapai. Setiap orang punya matlamat berbeza. Terpulang kepada kita untuk tentukan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment